Pågående Projekt

Projekt: Lurö

1000 år gammalt värmländskt kulturarv återskapat genom ett spelbart VR-demo

Genom spelskaparverktyget Dreams VR så kunde Skildra, under ett par dagar i augusti, delta i fält med arkeologer från Värmlands Museum under utgrävningarna av Lurö stenkyrka, en av Sveriges äldsta. Istället för att hjälpa med själva grävandet så bistod vi istället med att bygga upp kyrkan och kulturarvsmiljön i en VR-simulerad värld.

Bakgrunden var ett workshop-möte, genom EU-projektet CUPIDO tidigare i April, där vi i Skildra gjorde bekantskap med Värmlands Museum och visade på möjligheterna med VR-miljöer i Dreams. Där föddes idéen till Lurö-projektet.

I November månad så fick Skildra möjlighet att presentera och låta museets personal få speltesta den färdiga spelupplevelsen byggd utifrån arkeologernas hänvisningar. Detta följdes av en lång frågestund mellan vilka fler möjligheter verktyget kan ge och vad som kommer härnäst.

Fortsättning följer…

Mäster Tinglöf: Smeden & Djävulen

"Ja, klockan skall gå utan vank och brist, men när jag dör skall hon stånda…"
- Mäster Johan Tinglöf

Djävulens urmakare och mästersmeden Johan Tinglöf (1751-1812) är i särklass den kändaste personlegenden från Ekshärads socken i Värmlands län. En man vars minne gett upphov till otaliga skrönor och sägner som lever i bygden och hela övriga Värmland än in på våra dagar.

Pandemin satte stopp för den planerade fortsättningen på filmprojektet Ekshärad i Sagor & Sägner men nu två år senare så kan vi stolt avslöja att arbetet på en större kortfilm om den mytomspunne mästern är, och varit en längre tid, under produktion. 

Detaljer kring filmsläpp och mer information kommer i början av 2023.

 

Projekt: Tidstrollet

Värmländska sagor, myter och historia återskapade genom ett fartfyllt, mystiskt och nostalgiskt äventyr - Det är vår beskrivning av peka-och klicka spelet under arbetsnamnet: Tidstrollet.

Sedan Oktober år 2021 så har Skildra utvecklat spelidéen till Tidstrollet till att omfatta ett faktiskt speldemo, medverkat på tre pitchträningstillfällen och låtit demot speltestats av över 1000 ungdomar inom och utanför Värmlands gränser. Via Region Värmland så finansierades vårt spelprojekt mellan Juni-Oktober 2022 till att kunna vidareutvecklas mot den större målsättningen.


Genom The Great Journey och våra samarbetspartners Västanå Teater och StickyBeat så utvecklas just nu en prototyp av spelkonceptet för att få det pitchningsbart till värmländska Embracer Group.

Under sin inledande utvecklingsfas Oktober 2021 – Augusti 2022 så medverkade ett flertal kreatörer från Sverige i spelutvecklingsprocessen. Några av dessa jobbar nu heltid med Tidstrollet och Skildras andra pågående projekt med utgångspunkt från Gamla Bruket i Munkfors, Värmlands län.

Medverkande:

 

Ledningsgruppen:

Samuel Nilsson (Producent)

Matilda Jalonen (Projektledare)

Rebecka Pettersson (Writing Lead)

Laban Löfgren Jungnelius (Art Direction)
Filip Kull (Animation lead)

Jacob Zandelin (Sound & Music lead)

Alma Molin (Administratör & Illustratör)

 

Produktionsgruppen:

Thobias Borum (Concept Artist & Webbdesigner)

Elias Johansson (Sound design och programmering)

Carl Ljungsberg (Environments artist)
Rebecka Schelin (Lineartist och översättare)
Alexander Barrett (Character Artist)

Olivia Glimtö (Illustratör och animatör)

Angelica Rothschild (Character Artist)

Karla Svartling Stolpe (Illustration)

Marcus Andersson (Historisk expertis och Källansvarig)

Julia Simlund (UI)

Maxime Peytie (Concept Artist och Writing)

Björn Bengtsson (Programmering)

Agnes Ljung Näsman (Animatör)

Sophia Stenbäck (Medhjälp i musikproduktion)
Marcus Knutsson (Översättning)

 

Detta var några av de nu pågående projekten som spel-och filmstudion Skildra Storytelling Studios arbetar på.